Депресия

01.07.2021 By admin 0

Моментите в живота ни на тъга и самота не се окачествяват като депресивни. Защо? Защото депресията е заболяване – психично състояние (разстройство), което си има точни и ясни симптоми. Депресията е едно от най – разпространените психични заболявания сред човечество в наши дни.

Депресията може да бъде лека, умерена или тежка, освен това тя има и подтипове. Генералните симптоми на депресивните състояния са:

чувство на тъга, безпокойство и вътрешна празнота;
загуба на интерес към дейности (безволие), които някога са били интересни или приятни, включително към секса;
безпричинна умора, липса на енергия;
загуба на апетит (със загуба на тегло) или прекален апетит (с наддаване на тегло);
нарушения на циркадния ритъм на съня (безсъние, ранно сутрешно събуждане или прекомерен сън);
загуба на емоционално изразяване (плосък афект);
чувство на безнадеждност, песимизъм, вина, безполезност или безпомощност, апатия;
социално маргинализиране;
нарушена концентрация, памет или вземане на решения;
необичайна  раздразнителност и гняв;
соматична симптоматика като главоболие, храносмилателни разстройства или хронична болка, които не се повлияват от лечението;
Суицидни мисли или самонараняване.

Депресията доста често е съпроводена от тревожност и винаги е свързана с явна причина – проблеми в семейството, с приятелите, в работата или училището.
За младежта преобладават поведенчески проблеми (възбуда и раздразнителност), а при възрастните тя се проявява под формата на социално изолиране, апатия и налудни идеи.

Лекарства и лечение

Тежките форми и рецидивиращи такива се лекуват с антидепресанти и седативи, които да облекчат страдащият. Те се изписват само от специалист психиатър и приемът му се определя и регулира от него.

Факти за депресията в световен мащаб
Депресията е водеща причина за инвалидност в света.
Между 70% и 90% от пациентите с психични заболявания са инвалиди.
33% от държавите не заделят въобще бюджетни средства за психично здраве.
На всеки 40 секунди се извършва самоубийство.
4 от всеки 5 пациента с психично заболяване не получават лечение.
Почти 50% от всички психични заболявания започват преди 14-годишна възраст. 2,5 млн. смъртни случая годишно се дължат на злоупотреба с алкохол.

Психотерапията е един от може би най – важните методи за борба с депресията. При леки форми той е единствения, а при тежки е в последствие след медикаментозното овладяване. Психотерапията е и превенция.